Alla inlägg den 31 augusti 2009

Av Yazz - 31 augusti 2009 18:29

Idag har vi flera ggr snubblat över ämnet dialekter. Vi är väldigt många inflyttade Stockholmare på jobbet så man hör både här och där att det svänger i svenskan. Dalmål, norrlänska, östgöte, göteborska och gnällbältet. Sen har vi självklart olika svängningar i Stockholms svenskan oxå.

Jag svänger åt flera olika håll, blandar(apar efter) dalmål, stockholm och i botten gnället hemifrån. Folk blir förvirrade när jag pratar fort för de fattar inte var jag kommer ifrån egentligen. Jag är min egen helt enkelt.

Dalmålet kommer ifrån året jag bodde i Mora, Sveriges finaste och mysigaste dialekt.

Hur som helst tyckte min kollega att Carl-Jan Granqvist inte hade gnällig dialekt. Lyssna och avgör, själv tycker jag han tvingar fram allt han säger djupt nerifrån halsen som om han ska spy. :)

Av Yazz - 31 augusti 2009 12:40

Ute på lunchen en sväng och det svängde en massa kan jag säga. Blåste iskallt och ändå skulle vi promt äta sushi utomhus....brrrr men mysigt för man lever ju på hoppet in i det sista innan det är höst på riktigt.

Nu börjar dock hetsjakten på höstkläder, stövlar och halsdukar(oxå en fetish, Gud vet hur många sjalar jag har egentligen). Speciellt nu när jag kan koppla bort min tärnklänning och koncentrera mig på att annat.


Nån som har ett bra förslag på var man kan köpa en fin gästbok till bröllopet?

Presentation

Omröstning

Va vill ni läsa mer om på bloggen?
 Nagellack
 Vardag
 Shopping
 Andlighet/Horoskop
 Varationen är bra som de är.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier

Länkar

Vädret

Väder Stockholm

Översätt/translate

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards